Behjat SADR

Behjat SADR

Considérée comme l’un des pionniers de l’abstraction iranienne, Behdjat Sadr a fait la première partie de ses études à l'École des beaux-arts de Téhéran, pour se rendre ensuite à Rome où elle s'oriente vers une peinture abstraite non géométrique. Après ses études, et à son retour à Téhéran, elle choisit de placer divers supports de peinture (toile, papier, carton, aluminium et verre) sur le sol de son atelier et commence à manipuler la ligne et la couleur avec un couteau à palette.
La peinture à l'huile noire prédomine. « Si le noir, présent dans nombre de ses tableaux, représente l'huile, a écrit le conservateur Fabrice Hergott, il symbolise la tâche immense, la nappe d'huile indélébile comme une paraison que cette huile représente dans l'histoire de l'Iran, à travers laquelle ce pays a été restauré au rang de producteur, suscitant la convoitise et les passions les plus sombres de l'âme humaine. »
Behjat Sadr a présenté ses œuvres dans de nombreuses institutions en France et à l'étranger, parmi lesquelles : le musée d'Art moderne de la Ville de Paris, 1963, puis en 2014 ; The Gray Foundation, Saint Paul, Minnesota, États-Unis, 1971 ; le musée des Beaux-Arts de Bruxelles, 1972 ; le Centre d'art Le Noroît, Arras, 1985 ; la Grey Art Gallery, New York, 2010 ; Asia Society, New York, 2013- 2014, et MAXXI Rome, 2015. Elle a également participé à la Biennale de Venise en 1962. En 2004, le musée d'Art contemporain de Téhéran lui a consacré une importante rétrospective dans le cadre d’expositions dédiées aux pionniers de l'art moderne en Iran.

« Aujourd'hui, j'ai vraiment compris ce que je voulais. Je veux qu'il y ait dans l'histoire de l'art mondial, dans l'histoire des peintres du monde, le nom d'une femme au moins. Puis elle ajoute ceci : « Je suis prête à mettre tout ce que j'ai, mon confort, mon bonheur, tout ça en plus… » Sadr, mars 1957

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Behjat Sadr is remembered as one of the founding artists of abstract art in Iran, and for some time, one of its sole accomplished protagonists. Her work is characterized by a mastery of the painterly aesthetic, using the visual vocabulary of abstract and gestural art in depiction of spontaneous patterned compositions.

Born in Iran, Sadr was the younger sister of Noṣrat-Allah Amini, the mayor of Tehran during the tense period of Moḥammad Moṣṣadeq's premiership from 1951 to 1953. She was enrolled in the Faculty of Fine Arts at Tehran University in 1948. After graduating, she left for Rome in 1956 where, upon recommendation of Marco Grigorian, she met with Roberto Melli (1885-1958), who liked her work and became her mentor. In the same year, she attended Roberto Melli Academy, Academia di Belle Arti, and later the Naples Academy of Fine Arts Melli introduced her to several prominent gallery owners and critics, and she was able to hold major exhibitions in Europe. Meanwhile her work, along with the works of a few young Iranians, was selected for inclusion at the Venice Biennale.

In 1958 Behjat married Morteza Hannaneh, a well-known Iranian composer who was living in Italy at the time. Upon graduation they returned back to Tehran, and in 1960 Behjat started teaching at the Faculty of Fine Arts as an associate professor. In 1966 Behjat Sadr travelled to Paris on a sabbatical and became Gustave Singier's assistant. Singier, a Belgian non-figurative painter, was also a teacher at Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts, and taught Behjat many novel techniques. Inspired and excited, Behjat returned home in 1968 and became the Chair of The Department of Visual Arts at Tehran University. Behjat Sadr was diagnosed with breast cancer in the late 1990s and died of a heart attack at 85 in the South of France.

Sadr's work occupied a unique space in the landscape of twentieth century Iranian art. The dominant trend in the 1950's was movement away from the European inspired academic formalism of the Qajar era and a drive towards the discovery of an indigenous modern aesthetic but one whose key ingredients were popular religious imagery and neo-traditionalist motif's. Sadr's work crushed these parochial boundaries; unconcerned with pursuing a nationalistic artistic agenda she embraced a visual language that was dedicated to expression and technique.